O scurtă introducere despre mine
Bună! Eu sunt Tomas. Lucrez la departamentul de marketing de la Focus Nordic și am un interes real pentru fotografia analogică în cadrul companiei. Am mers chiar atât de departe încât mi-am făcut un tatuaj uriaș cu Rolleiflex-ul meu împreună cu câteva Kurbits pe braț. Poate că este o nebunie, dar Rolleiflexul simbolizează călătoria mea și interesul meu autentic pentru fotografie și Kurbits, deoarece sunt din regiunea Dalarna, care se află în partea de mijloc a Suediei.
Fotografia analogică este ca o parte a familiei și îmi place să încerc diferite tipuri de fotografie, cum ar fi peisajele, natura, strada, macro și așa mai departe, pentru a mă forța să învăț ceva nou și să devin și mai bun în acest domeniu. În ultima vreme, am devenit din ce în ce mai interesată de fotografia macro, care este mult mai dificilă decât credeam, dar atât de amuzantă atunci când reușești în cele din urmă să realizezi fotografia. Într-o zi poate că voi avea curajul să încerc și portrete.
De ce am început cu fotografia analogică
Am vrut să încerc ceva cu totul nou și să-mi dezvolt și mai mult abilitățile de fotografiere. Să mă întorc la rădăcinile fotografiei, ca să spun așa. În plus, întotdeauna mi-a plăcut sentimentul pe care îl oferă fotografiile analogice. Atunci când comparați fotografiile realizate cu un aparat foto digital și cu unul analogic veți observa diferența. Contrastele, tonurile și sentimentul general al fotografiei sunt atât de diferite în comparație cu o fotografie realizată cu un aparat foto digital.
Am un Rolleiflex T 3.5/75 frumos cu piele gri, care a fost produs în număr limitat, în mod normal un Rolleiflex vine cu piele neagră. L-am cumpărat de la un domn mai în vârstă, și a venit cu cutia originală, manualul de utilizare, husa, cureaua și filtrele. Totul este original și în stare impecabilă. Doar el și tatăl său îl folosiseră. Cu moderație. Așa că am avut noroc. Îmi amintesc că a fost foarte meticulos în întrebările sale atunci când am vorbit cu el. Nu voia să vândă aparatul foto cuiva care nu-l aprecia și, din acest motiv, refuzase deja mai mulți potențiali cumpărători. Acest aparat de fotografiat însemnase atât de mult pentru el și făcuse parte din viața lui timp de atâția ani. Acum îl înțeleg, acum face parte din mine.
Așa că, în sfârșit, am primit această piesă fină a meșteșugului german și apoi am simțit că lipsește ceva. Nu cunoșteam toate detaliile și am simțit că ar fi distractiv să învăț întregul proces, de la realizarea fotografiei până la developarea filmului și poate să fac câteva printuri pentru a le pune pe perete.
Toate drumurile duc la Roma
Sau, în acest caz, Florența, pentru a fi mai precis. Am început să caut pe internet un curs sau un atelier unde să învăț întregul proces. Am găsit câteva cursuri aici, în Suedia, dar niciunul dintre ele nu mi s-a părut potrivit pentru mine. Dar, deodată, am găsit un atelier în Florența, Italia. Erau doi fotografi, unul era din Statele Unite, iar celălalt din Rusia, dar locuia în Florența și avea propriul atelier de cameră obscură. Iar amestecul dintre cei doi a însemnat că urma să fie un atelier de o săptămână de fotografie analogică și de lucru în camera obscură. M-am gândit câteva zile și m-am hotărât să mă duc. Oricum mai aveam câteva zile de concediu rămase și m-am gândit că ar fi o ocazie excelentă de a lovi doi iepuri dintr-o lovitură, ca să zic așa.
Și am plecat la Florența cu Rolleiflex-ul meu și o geantă plină cu role de film și hârtie pentru camera obscură. M-am distrat de minune în această săptămână. Am fost șase participanți în afară de cei doi conducători de curs. Eram eu, unul din Germania, unul din Chile și trei din Statele Unite. Am fost singurul care era un începător complet în fotografia analogică, ceilalți făceau asta de ani de zile și mi-au împărtășit toate cunoștințele lor.
Am început cu noțiunile de bază, ceea ce înseamnă că a trebuit să învăț cum să încarc filmul în Paterson Tank cu ochii închiși, pentru a ști cum să o fac mai târziu în camera obscură. După aceea, am ieșit pe străzile din Florența și am terminat câteva role. Zilele următoare au constat în plimbări prin Florența și realizarea câtorva role de film, apoi revenirea în camera obscură pentru a developa rolele, a crea foi de contact înainte de a le alege pe cele care puteau fi tipărite, apoi a analiza și a discuta fotografiile în cadrul grupului.
Experiența pe care am adus-o cu mine din această săptămână, în afară de munca în camera obscură, a fost probabil că am învățat cum să privesc mai bine imaginea de ansamblu și să încerc să mă gândesc în afara cutiei, ca să spun așa, înainte de a face fotografia. Și cum să decid mai eficient ce setări ale aparatului de fotografiat să folosesc, uitându-mă la împrejurimi, cum ar fi cantitatea de lumină și umbrele disponibile. Înainte, aveam mai multă încredere în capacitatea aparatului foto de a analiza motivul, dar, după acest curs, mă simt mai încrezător să o fac singur.
Nu pleca de acasă fără cel mai bun prieten al tău
Am învățat asta pe calea cea mai grea! Din păcate, nu am avut la mine Rolleiflex-ul în timpul călătoriei mele în Cuba. Imaginați-vă ce senzație ar fi fost să mă plimb pe străzile din Havana, Trinidad, Sancti Spiritus și Viñales cu acel aparat foto, niciodată nu mi-a fost atât de dor de aparatul meu foto ca în acea călătorie. Mi-am luat cu mine aparatul foto digital, dar nu a fost la fel, așa că da, cu toții facem greșeli.
Dar întotdeauna trebuie să înveți din propriile greșeli, așa că atunci când am mers la New York, orașul natal al lui Vivian Maier, a fost cu siguranță tovarășul meu de călătorie pe tot parcursul călătoriei.
De ce ai nevoie pentru a începe cu fotografia analogică?
Cameră analogică
Dacă sunteți unul dintre norocoșii care au moștenit vechiul aparat foto 35mm al bunicului? Sau chiar mai bine... o cameră de format mediu, cum ar fi Rolleiflex, Mamiya sau un Pentax 6x7 (construit și greu ca un tanc, dar super tare)? Nu ați avut noroc cu moștenirea unui aparat foto analogic vechi? Nu vă faceți griji, este destul de ușor să găsiți unul pe piața second-hand. Cum ar fi piețele de vechituri, site-urile de licitații, în mod privat sau într-un photoshop care vinde aparate foto de epocă.
Film analogic
Acum că aveți un aparat de fotografiat analogic funcțional, mai lipsește o piesă pentru a-l face pe deplin utilizabil. O rolă de film. Sau, mai degrabă, mai multe.
Film color sau alb-negru?
Aceasta este o chestiune de gust personal. Unii oameni tind să prefere să filmeze în culori, iar alții preferă alb-negru. Eu aș spune să le încercați pe amândouă și apoi decideți ce alegeți. Depinde, de asemenea, de situație și de rezultatul pe care doriți să îl obțineți.
Cum știu când trebuie să aleg culoarea sau alb-negru?
Acest lucru vine odată cu experiența. Trebuie să încerci tu însuți și să vezi cum iese. Dacă există multe umbre și lumină, probabil că aș alege alb-negru, cum ar fi HP5, Tri-X, TMax sau XP2 Super, deoarece, de obicei, evidențiază contrastele și umbrele.
Pentru culoare, ați putea opta pentru fotografiile clasice, cum ar fi Ektar sau Portra de la Kodak. Sau de ce nu încercați Kodak Pro Image 100, Ektachrome E100 sau ColorPlus 200.
Când vine vorba de alb-negru, aveți la dispoziție vechiul HP5 de la Ilford Photo, care produce umbre și contrast foarte bune. Avem, de asemenea, XP2 Super, care funcționează aproape întotdeauna și care, după părerea mea, este dificil de ratat. Ambele au ISO 400, așa că funcționează aproape pentru orice ocazie.
Kodak TMax 400 este, de asemenea, un film pe care trebuie să-l încercați. Este un film alb-negru clasic și frumos, clasic în cadrul fotografiei analogice, care este pe piață de ani de zile.
ISO - pe care ar trebui să îl aleg?
ISO este un parametru important care determină cât de luminoasă va fi imaginea, așa că, dacă este foarte luminos și însorit, alegeți un aparat cu un ISO mai mic, cum ar fi ISO 50, 80 sau 100. Înnorat sau un pic mai întunecat? Atunci mergeți pentru ISO 400 sau 800. Există, de asemenea, filme disponibile cu ISO de până la 3200 pentru situații întunecate, dar, personal, nu prea îmi place să fotografiez cu acest tip de film, deoarece rezultatele arată mai mult sau mai puțin ca smoala. Dar aceasta este opinia mea personală.
ISO crește sau scade luminozitatea unei imagini, dar afectează și nivelurile de granulație/zgomot și gama dinamică. La cea mai mică setare ISO (de bază), imaginile dvs. vor avea cel mai mic nivel de zgomot și cea mai mare gamă dinamică, oferindu-vă cea mai mare flexibilitate în postprocesare. Așadar, pe măsură ce ISO crește, nivelurile de zgomot cresc și, de obicei, gama dinamică scade și ea, spre deosebire de viteza de declanșare și de diafragmă.
Dar nu uitați că ISO nu modifică cantitatea de lumină care intră în aparat atunci când iluminează sau întunecă imaginea. Mai degrabă, determină modul în care aparatul foto tratează acea cantitate de lumină deja stabilită după ce se face expunerea.
Dezvoltarea filmului
În ceea ce privește developarea filmului, o poți face singur sau o poți lăsa la cel mai apropiat photoshop care oferă acest tip de servicii. Dacă alegeți să fotografiați cu pelicula alb-negru Ilford XP2 Super, de obicei, puteți să vă lăsați pe mâna unui photoshop care dezvoltă filme color în magazin, deoarece utilizează același proces de developare (C-41). Filme precum Tri-X, TMax, HP5, PAN-F și așa mai departe trebuie developate în mod tradițional și există posibilitatea ca ei să nu poată face acest lucru sau să fie nevoiți să trimită rolele la un partener extern.
Avem substanțe chimice pentru cei care știu cum să o facă singuri. Dacă doriți doar să încercați cu o rolă de film sau două, puteți opta pentru kitul Simplicity Kit de la Ilford, care conține substanțe chimice pentru developarea uneia sau a două role de film. Avem, de asemenea, kitul Paterson Film Starter Kit de la Ilford Photo, care este kitul de pornire perfect pentru oricine dorește să developeze acasă un film alb-negru. Acesta conține tot ce este necesar pentru a vă dezvolta primele role de film. De la un revelator, baie de oprire, fixator și agent de umezire până la rezervorul de developare de dimensiuni perfecte și cilindri de măsurare pentru a procesa două role de film de 35 mm în același timp (sau o rolă de 120).
Notă importantă: Dacă alegeți să developați singur filmul, nu uitați că aveți de-a face cu substanțe chimice. Acest lucru înseamnă că acestea trebuie tratate corespunzător atunci când vine vorba de eliminarea lor. Gândiți-vă la mediul înconjurător și nu turnați substanțele chimice folosite în canalizare. Aduceți-le cu dvs. la stația de reciclare locală pentru a le putea elimina în mod corect.
Încetinește și concentrează-te asupra compoziției
Când vine vorba de fotografia analogică, veți fi nevoit să încetiniți puțin ritmul. Trebuie să vă gândiți puțin mai mult la compoziție și să încercați să vă imaginați dinainte cum va fi fotografia. Fotografierea cu filmul nu este atât de scumpă, dar nici ieftină, așa că, probabil, veți fi un pic mai exigent atunci când vă alegeți motivele. Nu uitați că aveți doar 36 de cadre pe o rolă de 135 mm și 12 pe o rolă de 120 mm și că nu veți putea vedea rezultatele până când rola nu este developată.
Dar cel mai important este să vă distrați, să cumpărați mai multe role și să încercați diferite tipuri de filme pentru a vedea diferența dintre ele.
Legături utilizabile
The Massive Devm Chart
Beginners guide to processing film
Or why not build your own camera? 15 DIY Cameras That’ll Blow Your Mind